Genieten van alle natuur en de nationale parken - Reisverslag uit Mena Creek, Australië van Jolijn en Edwin Heesakker - WaarBenJij.nu Genieten van alle natuur en de nationale parken - Reisverslag uit Mena Creek, Australië van Jolijn en Edwin Heesakker - WaarBenJij.nu

Genieten van alle natuur en de nationale parken

Door: Edwin en Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn en Edwin

18 April 2015 | Australië, Mena Creek

Zondag 12 April

Na ons ontbijtje zijn we om half 9 weg gereden na Byfield National Park. Dit lag op een half uurtje rijden. Daar aangekomen was goed te zien wat een cycloon kan aanrichten. 1 tot 2 maanden geleden heeft er hier namelijk eentje over dit gebied heen geraasd en aardig huis gehouden. Van veel bosgebied was weinig meer over. De bomen die niet volledig uit de grond waren gerukt, waren of afgebroken of scheef gewaaid. Dit was toch wel bijzonder om te zien omdat je het in Nederland niet snel zal tegenkomen. Jammer was het wel, omdat je het gebied niet op zijn mooist ziet. Na hier rond te hebben gereden en tussen de middag wat te hebben gegeten bij 34 graden zijn we terug gereden richting Yeppoon. Hier nog heel even rond gereden en gelopen door de winkelstraat en daarna terug na de camping. Op de camping hebben we heerlijk liggen relaxen in de schaduw en rond de klok van 6 eten gaan maken. Na het eten weer ons verhaal noteren bij een kop koffie. En proberen een vleermuis met een spanwijdte van ongeveer 60 cm op de foto te zetten die hier op en aan vliegt, maar dat wil nog niet goed lukken.

Maandag 13 april

8 uur was het toen we na ontbijt weg rijden van de camping. Een lange rit na Airlie Beach stond op de planning. Onderweg hoopte we onze eerste kangaroe te gaan zien, want die hadden we nog niet gezien. Na iets meer dan 2 uur rijden stopte we om te tanken. Tanken wordt wel duurder hier verder na het noorden, maar blijft toch leuk vergeleken met in Nederland. Hier kost een liter benzine omgerekend ongeveer €0,95. 10 km verder zagen we dan eindelijk onze eerste levende, wilde kangaroe. We hadden geluk dat er net een parkeerhaven was dus konden ze mooi op de foto zetten. Rond de middag hebben we een boodschap gehaald en een broodje bij de Subway op. 150 km voor Airlie Beach besloten we om na Eungella te rijden omdat we daar ook in het national park willen gaan kijken en dus zo een hoop kilometers besparen en een halve dag rijden. Eungella is een dorpje waar maar 1 weg heen is, en laatste 6,5 km heeft een stijgingspercentage van 12%

Eenmaal boven geeft dit een prachtig uitzicht. Alleen waait het iets meer en is het een graad 8 minder warm als de 30 waar we bijna de gehele dag in hebben gereden.

Dinsdag 14 April.

7.45 vertrokken vanochtend om het (de platypus) vogelbekdier te kunnen spotten in het eungella national park. Na een tijdje kijken zagen we hem iedere keer na boven komen in het water. Hij ging ook weer snel onder maar het is gelukt om hem op de foto te zetten. Hierna hebben we de dam bezichtigt en een wandeling gemaakt door het regenwoud. Tegen de middag zijn we weer gaan rijden richting Airlie Beach. Hier aangekomen hebben we informatie ingewonnen over dag excursies die we woensdag en donderdag gaan doen. Daarna weer camping geboekt. Dit keer voor 3 nachten omdat we hier wat langer blijven. Bij aankomst de camper geïnstalleerd en de was gedaan. (hoort er ook op vakantie bij :( ) Voor het avond eten hebben we nog even gezwommen wat voor heerlijke verkoeling zorgde. We hebben in de camping keuken heerlijk op de bakplaat ons eten bereid, daarna af gewassen. Nu weer aan een kopje koffie en thee.

Woensdag 15 april.

Vannacht een beetje onrustig geslapen door de flinke regenbuien heen. Uiteindelijk om kwart over 7 opgestaan. We aten ons ontbijtje, tas inpakken en nog even naar de pinautomaat. Om kwart over 8 stonden we klaar bij de receptie waar we rond half negen opgehaald zouden worden. We reden met de bus naar proserpine waar onze tour zou beginnen. Eenmaal aangekomen stelde de ranger zich voor en begonnen we met een kop typische Australische Billy tea. Het tij was erg hoog en eigenlijk moesten we daar een beetje op wachten. Maar toen het half 11 was gingen we de boot op. We hebben 2 uur op de rivier gevaren en verschillende grote en kleine crocodiles gezien na goed zoeken. Bij terugkomst op het kamp was de lunch al klaar, een lekkere bbq. Verschillende soorten vlees en vis en wat salade. Na de lunch moesten we vlug de wagentjes in om mee een tractor over het gebied heen te rijden om wat te leren over de flora en fauna. Om half 3 was onze bus er weer en gingen terug richting Airlie Beach. We deden een kleine boodschap bij de Coles. En daarna liepen we naar het stadje en zwommen we nog even lekker in de lagoon. We aten in de stad bij een bakpackers tentje voor $15 pp met een biertje erbij. Rond kwart voor 7 liepen we weer terug naar de camping. Daar nog koffie en thee op en rond 22 uur gaan we slapen.

Donderdag 16 April

Vandaag kwart voor 7 opgestaan en ontbeten en om kwart over 8 opgehaald om na de haven te gaan. Vanaf daar met de boot naar de whitsundays islands. Na een uur varen kwamen we aan en hebben we over het eerste eiland island, (Whitsunday, het grootste eiland van de 74) gelopen met een prachtig uitkijkpunt. Om half 12 kwamen we aan de andere kant van Whitsunday Island waar we hebben gezwommen, liggen zonnen en genoten van de voor ons klaar gemaakte lunch. Hierna zijn we verder gevaren na Hook Island. Hier zijn we gestopt om te snorkelen. Bij de 1e stop veel vis. En bij de 2e veel koraal. Het is alsof je thuis door het aquarium zwemt. Uiteindelijk was het nog 40 minuten terug varen om rond half 4 terug in de haven te zijn. Terug op de camping hebben we ons opgefrist en wat boodschapjes gedaan. Daarna gekookt, gegeten en kopje koffie en thee gedronken. Om vervolgens te gaan slapen rond 22.00 uur.

Vrijdag 17 april.

Half 8 gingen we ons bedje uit. Na ons ontbijt zijn we kort Airlie beach in gereden om te kijken voor souvenirs. Hierna zijn we om 9.15 weggereden richting Townsville/mission beach. Na te hebben getankt halverwege en een 130 km voor het einde wat te hebben gegeten, stopte we bij Ingham bij de tourist information om hier een overnachting te boeken in het Girringun national park. Dit was nog wel een opgave want het moest telefonisch maar gelukkig konden de dames van het tourist centre ons helpen. Eennaal aangekomen op de plek van bestemming bij de Wallaman Falls hebben we eerst de prachtige waterval bezocht, het uitzicht was great hyacint. Daarna op 2 minuten van de waterval hebben we de camper neergezet op de csmping en eten gemaakt. De camping had ongeveer 15 plaatsen, bush wc's en koude douches. Die avond bleven we in de camper en dronken we een kopje thee en koffie. Rond half 10 naar bed om morgen hier meer van het gebied te zien.

Zaterdag 18 april
Een korte samenvatting van vandaag want ik heb nog maar 15 min om iets te schrijven omdat we om 20 uur met een avond tour mee gaan in Paronella park.
Vanmorgen regende het helaas in Girringun national park dus we hebben hier nog een klein ritje door gemaakt met de camper en toen vertrokken we richting Mission Beach, we hebben hier een kleine stop gemaakt en besloten door te rijden naar Mena Creek waar we Paronella Park gingen bezoeken. Een vervallen erf/gebied wat een Spaans gezin in 1930 had gebouwd en wat door de jaren heen door verschillende natuurrampen is verwoest. Er zijn nog mooie overblijfselen van de gebouwen over en het ligt in een mooi regenwoud met watervallen. Hier is ook een camping bij waar we vannacht overnachten en morgen rijden we naar Cairns.
Ik stop met schrijven want de tour begint zo. Nog even de tablet in de tas stoppen en dan gaan wij aan de wandel want de gids staat al klaar.

• 18 April 2015 - 13:52

Marja Heesakker:

Weer mooie belevenissen afgelopen week.
    hier in Nederland wordt het met het weer ook iets beter/warmer.
    groet en nog veel plezier
    Marja

• 18 April 2015 - 15:40

Dicky Van Gaalen:

Jullie hebben weer een hoop meegemaakt en heel veel gezien.
    Zo te lezen genieten jullie met volle teugen.
    Die watervallen het vogelbekdier blijf genieten en veel plezier.
    Groetjes,
    Dicky

• 19 April 2015 - 10:23

Ycke:

Wat een super gave reis. Geniet ervan. Dikke kus

• 19 April 2015 - 11:19

Corrie:

wat genieten jullie en krijgen jullie veel te zien mooi geniet er van groetjes corrie

• 19 April 2015 - 20:50

Lous:

super gaaf! Benieuwd naar alle foto's. Genietse dikke kus van ons

• 19 April 2015 - 22:54

Joke:

Bedankt voor de leuke foto's en het mooie verhaal geniet er van gr . Joke

• 23 April 2015 - 14:02

Riny Brands.:

Hallo Jolijn en Edwin.

Mooi om dit van jullie te kunnen en mogen lezen, geniet ervan en nog heel veel plezier samen.