Naukluft en sossusvlei - Reisverslag uit Bethanie, Namibië van Jolijn en Edwin Heesakker - WaarBenJij.nu Naukluft en sossusvlei - Reisverslag uit Bethanie, Namibië van Jolijn en Edwin Heesakker - WaarBenJij.nu

Naukluft en sossusvlei

Blijf op de hoogte en volg Jolijn en Edwin

05 Oktober 2019 | Namibië, Bethanie

Woensdag 2 oktober 2019
We hadden deze middag verwacht niet veel meer te doen na de lunch en het uploaden van een verhaal. Maar terug bij de tent waren er inmiddels andere mensen naast ons komen staan. Een ouder stel uit Zuid-Afrika, Ina en Peter. We gingen van Engels over in Afrikaans, dus hebben hier een tijdje mee staan praten. Net voor etenstijd kwam Peter met de vraag om een stukje mee te lopen/klimmen omdat hij 2 kokerbomen had zien staan. Wij zijn even mee geweest en zo vertelde hij ons nog meer over de natuur van Namibië en Zuid-Afrika. Na deze klim nog wat gegeten en koffie en thee genuttigd bij een prachtig kampvuur.

Donderdag 3 oktober 2019
Vandaag stonden we rond 7:15 op. Rustig ontbijten, koffie en thee drinken, de buren uitgezwaaid en om iets voor 9.00 uur reden we zelf weg. Vandaag verder naar Sesriem. 2 uurtjes maar over onverharde weg. Om goed 11.00 uur kwamen we aan in Sesriem. Het dorpje waar de duinen beginnen van de sossusvlei. We melden ons bij de receptie waar we onze campingplaats kregen toegewezen en kochten het permit voor de aankomende 2 nachten in het park/gebied. Hierna onze tafel en stoelen gedropt op onze plek nr 20. We besloten ook om na Sesriem canyon te rijden. Een kloof met niet echt indrukwekkende afmetingen (2 tot 5 meter breed en 30 meter diep) maar wel indrukwekkend met de gedachte dat hier in dit warme, droge gebied niet al te lang geleden nog water door stroomde. Nu liepen wij over de bodem van deze kloof en hebben het laatste beetje en vooral vieze water gezien. We liepen hier gelukkig in de schaduw want de temperatuur in de zon loopt hier richting de 40 graden. Die temperatuur is gelijk een goede reden om in de middag niets te ondernemen. Op de camping in de schaduw van een kameeldoornboom beetje liggen dutten in de stoel. Rond 17.00 uur stapten we weer in de auto en reden we na duin 45. Dit is een van de hoogste duinen hier die je op mag lopen. Toch aardig zweten om ongeveer 225 meter door dit losse zand omhoog. Bovenop het duin hebben we even rustig gezeten en van het uitzicht genoten. Allemaal prachtige duinen van rood zand. Wat mooie foto’s genomen en gekeken na de zonsondergang. Hierdoor kleuren de duinen nog mooier rood. Om 19.00 uur reden we weer terug want om 20.00 uur moesten we weer aan de andere kant van de gate zijn om een boete te voorkomen. Terug op de camping een pasta salade met tonijn gemaakt als avond eten. Na de afwas gelijk na bed, was inmiddels alweer 21.00 uur want morgen er vroeg uit om na de sossusvlei te gaan.

Vrijdag 4 oktober 2019
En het was inderdaad vroeg. 5.30 uur stonden we op. Want een uur voor zonsopkomst mochten degene binnen de gate, waaronder wij dus al vertrekken na de sossusvlei. Een geasfalteerde weg van 65 km waar je maar 60 km/h mag. Wij reden pas om 6.15 uur weg omdat we 5.00 opstaan te gek vonden. We waren zo nog wel mooi alle mensen die buiten de gate verbleven voor, want die mochten pas met zonsopkomst (6.45 uur) de gate binnen. Om goed 7.15 kwamen we aan het einde van de geasfalteerde weg aan op de parkeerplaats. De laatste 5km was door de duinen en mag alleen met een 4x4 voertuig worden betreden. Wij hebben er 1 dus lieten de banden aflopen na 1.4kpa omdat je anders niet door het losse zand komt en je auto moet uitgraven als je pech hebt. De laatste 5 km lekker door het losse zand crossen. Aan het einde kwam je uit bij de sossusvlei. Alleen maar duinen en daarachter de namib woestijn. Een prachtig gezicht en bijzonder hoe dit fenomeen zich heeft kunnen vormen. 1.1 km lopen vanaf dat punt bevond zich deadvlei. Een vlakte achter een duin met een gescheurde bodem en hier en daar een zo lijkt het dode boom. Het zag er dood uit maar gaf wel prachtige plaatjes op. Na een klein uurtje en de nodige foto’s werd het ons te druk en ook al aardig warm dus zijn we weer terug gaan richting auto. Hier in de schaduw heerlijk een frisse sinaasappel op en weer door de duinen 5km crossen. Terug bij de parkeerplaats voor de geasfalteerde weg onze banden weer opgepompt tot ruim 2kpa. Een uur terug rijden en onderweg nog een gemsbok op de foto gezet in het droge lege landschap. Voordat we terug na de camping gingen nog even wat kleine boodschappen gedaan en rond 12.00 uur onze lunch op bij de tent. Omdat het vroeg dag was vanochtend en de stoeltjes niet echt super zitten/liggen had Edwin de auto stoel op slaap stand gezet en heeft een uurtje liggen dutten. Ook de auto kwam in de zon de staan dus hadden we de schaduw opgezocht bij het zwembad. Hier heel de middag verder wat gezwommen, gezeten en gelegen. Rond 17.00 uur terug na de tent om ons eten klaar te maken. Gebakken aardappels met broccoli en braadworst. Na het eten de afwas gedaan en nog een kop thee/koffie op. We gingen op daarna rond 20.45 uur na bed want de dag was aardig vermoeiend en morgen staat er weer 320 km rijden voor ons klaar.

Zaterdag 5 oktober 2019.
Ondanks de 320 km rijden voor vandaag geen wekker die afging. Het zou alleen naar gravelwegen zijn maar het zou binnen de 4 uur te doen moeten zijn. Wakker werden we wel op tijd door alle mensen die om 5.45 vol gas richting de sossusvlei gingen. We draaiden ons nog een x om maar een uur later was het weer vol gas met auto’s die na de sossusvlei gingen alleen nu degene van buiten de gate. Een kwartier later zijn wij ons bed ook uitgegaan omdat we niet meer konden slapen en het langzaam warmer werd door de opkomende zon. We hebben rustig ons ontbijt op, spullen ingepakt en tent ingeklapt. We reden rond 8.00 uur weg. Deden eerst nog even de shop bij de pomp aan voor wat water, vers brood, melk en een kop thee/koffie voor onderweg. Omdat we over gravel moesten onze banden weer laten aflopen tot 1.5kpa. Vervolgens inderdaad 4 uur rijden voordat we bij ons volgende verblijf aankwamen in bethanie. Een b&b die ook 4 camping plaatsen heeft. Hier verblijven wij 1 nacht en gaan morgen door na de fish river canyon. De b&b beschikte over een zwembad met heerlijke ligstoelen in schaduwrijke plekken. Hier hebben we gretig gebruik van gemaakt. Rond 18.00 uur terug na de tent om deze uit te klappen en eten te koken. Na het eten afwassen en de banden van de auto weer opgepompt tot 2.2 2kpa omdat vanaf hier de geasfalteerde weg weer begint. Hierna nog lekker een frisse douche genomen en bij de vrouw des huizes in de kuierplaats (bij ons ook wel buitenkeuken genoemd) een kop koffie en thee op. Nog even in het dagboek geschreven en dit verhaal online omdat we Wi-Fi hadden. Over een klein uur na bed want morgen weer een paar uur rijden voor de boeg.

• 05 Oktober 2019 - 21:40

Lenie:

Gelukkig levend uit de deadvlei gekomen, mooie zandvlakte maar wel een doodse boel.
    Veel plezier verder.

• 06 Oktober 2019 - 10:54

Loes V. D Nobelen:

Machtig mooi hoor. Wat een natuur

• 11 Oktober 2019 - 09:07

Dicky Van Gaalen:

Adembenemende mooie natuur, mooie verhalen en foto's.