Fish river canyon en de afsluiting van onze vakant - Reisverslag uit Kalkrand, Namibië van Jolijn en Edwin Heesakker - WaarBenJij.nu Fish river canyon en de afsluiting van onze vakant - Reisverslag uit Kalkrand, Namibië van Jolijn en Edwin Heesakker - WaarBenJij.nu

Fish river canyon en de afsluiting van onze vakant

Blijf op de hoogte en volg Jolijn en Edwin

11 Oktober 2019 | Namibië, Kalkrand

Fish River Canyon
Zondag 6 oktober.
Vanochtend rustig opstaan, tentje inklappen en ontbijten met koffie en thee. Om 9:30 reden we weg bij de b&b uit Bethanie. Het zou +/-2,5 uur richting de canyon zijn. En eindelijk, reden we weer op asfalt sinds een paar dagen. Na een kort stuk reden we op de b4, een hoofdweg (de weg van Keetmanshoop naar Luderitz). Onderweg zagen we al de D-weg die we later deze week nog zullen de rijden naar de Fish River Lodge. We komen aan bij het bord Seeheim en slaan hier de gravelweg in. We maken even een stop om de banden af te laten lopen. Maar hoe verder we deze weg in rijden hoe slechter hij wordt, veel kuilen/gaten en enorm veel grote stenen. Dus nogmaals stoppen om nog wat lucht uit de banden te laten lopen. Nadat we ongeveer 45 km op deze weg gereden hadden kwam dit samen met een andere weg en werd het een prima steenslagweg. (zoals overigens ook vermeld stond in 1 van onze reisgidsen) Rond 12:00 arriveerde we bij de Roadhouse. Een accommodatie waar je kunt kamperen, een lodge kunt huren en wat ook een restaurant is. Dit is allemaal ingericht op de route 66 style met veel nummerplaten en oude auto's. Hier namen we een koffie en thee op 't terras. Daarna verder na Hobas Campsite. Hier zouden we 3 nachten blijven. We mochten zelf onze plek uitzoeken. We maakte tosti's op de braai en reden daarna naar het main view point van de fish river canyon. Dit was een mooi uitkijkpunt waar je de kloof in een hoefijzer vorm ziet. Vervolgens zijn we nog verder langs de andere vierpoints gereden. Daarna weer terug naar de camping. Bij terugkomst zaten er mensen op onze plek, aan onze tafel en stoelen. Zij vertelde ons dat de dame bij de receptie gezegd had dat zij op plaats 11 moesten gaan staan. Tegen ons had die dame gezegd dat we zelf een plekje uit mochten zoeken. Maar dit loste zich snel op want nadat zij bij de receptie waren geweest moesten ze ook maar een plekje uitzoeken wat nog vrij was. Vervolgens gingen we eten koken. Na het eten afwassen en koffie en thee bij het kampvuur drinken en na bed.

Maandag 7 oktober
We hadden prima geslapen maar wilde toch verkassen van deze camping ondanks dat we dit voor 3 nachten hadden geboekt. Het toiletgebouw was erg vies, toiletten waren stuk, de lampen deden het 's avonds niet en je kon je keukenspullen niet afwassen omdat die spoelbak van de muur af lag. Na het ontbijt zijn we na de receptie gegaan om te vragen of we ons geld terug konden krijgen maar dit was ter plaatse niet mogelijk maar we konden wel naar een andere camping als we wilde. Dus besloten we om we naar ai-ais camping te gaan. Dit was in de fish river canyon, onderin de kloof een soort groene oase met hot springs. Dit was ongeveer een uurtje rijden. Daar aangekomen was alles geregeld en konden ons plekje zelf uitzoeken op de camping. Nadat we een plekje hadden gekozen hebben we een korte wandeling gemaakt in de droge bedding van de fish river. Voor de lunch maakte we soep met toast. Na de lunch onze zwemkleding aangetrokken en de hot springs opgezocht. Voor het mooi iets te warm water met een buitentemperatuur van 38 graden. Maar na wat gezwommen te hebben de harde houten ligbedden opgezocht en proberen te relaxen. Nadat we volledig stak hadden gelegen zijn we weer na onze tent gegaan om ons diner te maken. Worst met aardappelschijfjes en boontjes van de braai. Na het afwassen koffie en thee gehaald in het restaurant omdat we bijna door ons gas heen zijn en de koffie op is. Daarna weer de trap op om in ons bed te komen en te gaan slapen.

Dinsdag 8 oktober.

Vanochtend weer normale tijd ons bedje uit. Rustig ons eigen opgefrist en onze ontbijt klaar gezet op tafel. Water aan het koken voor de thee en toen werden we verrast. Er was een baviaan met een kleintje rustig richting ons gelopen zonder dat we het in de gaten hadden. Op het laatste moment zag Edwin haar en probeerde haar nog weg te jagen. Maar te laat. De baviaan wurmde zich tussen ons door en sprong op tafel. Alles viel om, pakte ons brood en ging er vandoor. Ook legde ze nog een drol op de hoek van de tafel waar de boter stond. We hadden al op meer plekken bavianen mee gemaakt maar zo brutaal nog niet. Dus daar ging ons ontbijt. Geen brood meer en de boter inmiddels in de kliko. Tafelkleed in de was. Gelukkig wat en de mensen tegenover ons zo vriendelijk om ons crackers te geven zodat we toch wat hadden als ontbijt. Na ons ontbijt en de schrik te zijn bekomen hebben we alles weer ingeladen en vertrokken richting ons volgende verblijf. We hadden gisteren besloten om een nacht bij de roadhouse te verblijven. Zodat we dichterbij onze volgende overnachting zitten en we savonds lekker kunnen eten. Rond koffie tijd waren we bij de road house en er was nog plek op de camping. Op onze plek aangekomen werkte we ons dagboek bij en printe er wat foto’s voor. Omdat ons brood inmiddels op is zijn we in het restaurant gaan lunchen. Na de lunch onze zwemkleding aangetrokken en een verkoelende duik genomen. Ijselijk koud water maar dat was niet zo erg bij die 39 graden. Verder heel de middag heerlijk relax gelegen op rotan ligbedden. Aan het einde van de middag een hike gedaan van 5km en waren net voor zonsondergang terug zodat we dit onderweg mooi hebben kunnen zien. Daarna gegeten on het restaurant. Heerlijke burgers. Nog een koffie en thee op en daarna weer richting onze tent om te gaan slapen.

Woensdag 9 oktober
Weer niet gelukt om uit te slapen vanochtend. Gewone tijd er weer uit. Omdat we hierna nog 2 nachten in een logde verblijven was het de laatste nacht in de tent. Dus de slaapzakken eruit en de tent met iets meer zorg ingeklapt voor de laatste keer. Daarna ook de rest ingepakt en richting restaurant gegaan voor ons ontbijt. We waren geen winkel meer tegen gekomen om brood te halen. Gelukkig voor ons hadden ze voor ons hier ontbijt buffet. We hebben een goede bodem gelegd zodat we de lunch over konden slaan. Na het ontbijt reden we weg op na de fish river logde. Hemelsbreed maar 30 km verder op maar door de kloof konden we niet met de auto dus 300km eromheen, over gravelwegen. Rond 14.00 uur kwamen we aan bij de logde, mooie logde op de rand van de canyon. Staand op ons balkon keken we prachtig weg over de canyon. Tot rust te zijn gekomen na de rit zijn we na de main logde gegaan, voor koffie en thee met koek. Ons aangemeld voor de sundowner drive die om 17.00 uur begon. In de lounge wat gelezen en boeken bekeken over wild life fotografie. Om 17.00 begon onze sundowner drive. De gids vertelde ons wat over het ontstaan van de logde en over de flora en fauna in het gebied. Op een mooi uitkijk pint stopte we voor de zonsondergang en genoten we van een hapje en drankje. Bij terugkomst schoven we aan voor het diner wat we afsloten met wederom koffie en thee. Daarna rond 22.00 uur na bedje.

Donderdag 10 oktober.
Nadat we wakker werden in een heerlijk bed, konden we na de zonsopkomst kijken vanuit onze logde over de canyon. Daarna ons klaar gemaakt voor het ontbijt. Keuze uit verschillende vers klaar gemaakte eieren met toast. Daarnaast nog keuze uit fruit, ontbijtgranen, yoghurt en brood met diverse beleg. Weer een prima bodem. Vandaag een rit van 500 km op de planning na kalahari red junes logde. Ons verblijf 200 km onder windhoek zodat we morgen niet zo lang meer hoeven te rijden. Een logde op een privé reservaat met diner en ontbijt inbegrepen. Heerlijk om zo onze vakantie af te sluiten. Niets meer te hoeven doen alleen maar genieten. Na een voorspoedige rit kwamen we rond 14.00 uur aan op de logde. Hier werden we verwelkomt met een drankje. Kregen een rondleiding door het hoofdgebouw en werden begeleid na onze logde. Na even op onze veranda te hebben gezeten aan zijn we rond 15.00 uur weer richting main lodge gelopen. Hier op het terras genoten van de dieren die iets verder op kwamen drinken bij de waterhole onder het genot van koffie en thee met gebak van het huis. Hier heel de middag gezeten. We hadden besloten om aan het einde van de middag te gaan fietsen omdat die mogelijkheid er was. Fietsen werden gratis beschikbaar gesteld. Ze hadden een route uitgezet van ongeveer een uur tot anderhalf uur. Dit was een mooie route en konden zo dicht bij de dieren komen. Helaas maakte de fietsen wel wat herrie met remmen en sloeg de ketting regelmatig over. Onderweg zagen we wel diverse bokken, zebra’s koedoes, gnoes en verschillende vogels. Bij terugkomst genoten van de zonsondergang vanaf onze veranda. Rond 19.30 na het restaurant gegaan. Hier de dag afgesloten met een 5 gangen diner maar liefst. Dit hadden we niet verwacht maar heerlijk om zo onze vakantie af te sluiten. Na het diner nog een koffie en thee en na bed.

Vrijdag 11 oktober

Vandaag begint de terug reis na Nederland. Helaas, maar ook aan deze vakantie komt een einde. Voor de zekerheid de wekker gezet zodat we om 7.00 uur aan het ontbijt kunnen zitten omdat we nog na windhoek moeten rijden voor het terug brengen van de auto en na het vliegveld moeten worden gebracht. Wekker was niet nodig want 6.15 was Edwin al wakker. Kwartier later kwam ook Jolijn uit bed. Ons klaar gemaakt voor ontbijt en het laatste beetje ingepakt. Om 7.00 uur zaten we aan het ontbijt. Prima ontbijt zover. Tijdens het ontbijt dit verhaal aan het uploaden. Dadelijk wegrijden na windhoek. Auto inleveren en na het vliegveld.

• 11 Oktober 2019 - 07:37

Daphne:

Leuke laatste dagen gehad zo te lezen! Goede terug vlucht! Liefs, Daphne

• 11 Oktober 2019 - 08:03

LenievdB:

Fantastisch wat jullie hebben gezien en mee gemaakt.
    Een goede terug reis toe gewenst.

• 11 Oktober 2019 - 08:56

Joop:

Goede terugvlucht en tot ziens in de schoolstraat , groetjes joop en annie

• 11 Oktober 2019 - 09:19

Dicky:

Prachtige verhalen weer wat jullie meegemaakt hebben.Goede terugreis tot morgen.

• 11 Oktober 2019 - 14:22

Ycke:

Een geweldige reis hebben jullie gemaakt! Dat wordt nog lang na genieten. Veilige terug vlucht en tot snel. Liefs